Ett tidsfördriv att dö för

Alla inlägg under januari 2010

Av Maria - 28 januari 2010 20:32


Den nya kameran testades flitigt vid havet och resulterade i ett gäng bilder. Bland annat denna. Fotspåren tillhör min man.



Av Maria - 26 januari 2010 22:12

Riktigt så illa känns det inte, men att byta ett boende i 24 grader värme där någon städar åt dig och lagar all mat hela dagen, mot - grader och hushållsarbete... valet är väl inte så svårt eller?


Gjorde en dialektobservation idag och det är att jag har väldigt svårt för skånska. Inte svårt att förstå eller så utan bara svårt för det. Tycker inte att det är en fin dialekt, men det är ju min helt personliga åsikt. Värmländska är inte så fint det heller alltid, men skånska... nej, det klingar inte i mina öron.

De skåningar jag känner är jättetrevliga så det har inte med det att göra heller.


Suck! Längtar till semestern, till sommaren, till värmen. Den kan inte komma snabbt nog känns det som nu. Fast ... rätt som det är så är det augusti och så är allt över. Nej fy va pessimistiskt. Nu får jag ge mig.


Hejdå! / M

Av Maria - 21 januari 2010 21:21

Befinner mig i solen paa Gran Canaria och njuter semester. Tyvarr har vi saahaer sista dagarna drabbats av oeroninflammation samt maginfluensa. Jag aer den enda som inte ligger just nu. Men vi har haft det underbart aendaa.

Av Maria - 8 januari 2010 20:01

och då menar jag färdigpackad för resan och inget annat. Det blev bara en lättöl till middagen idag. Middagen bestod av Thai Take Away för att slippa för mycket stök.


Om åtta timmar ska jag gå upp. Borde gå och sova, men ska nog vara vaken en stund till.


Vi hörs. Jag kanske får möjlighet att rapportera från det ställe jag har packat för. Vi får se.


/Maria

Av Maria - 7 januari 2010 23:46

... och jäklar va ont det gjorde. Ho ho ha ha...

Kände att jag måste liva upp stämningen lite såhär framåt småtimmarna. Snart är det fredag.


Har tittat på en film. "Seven Pounds" med bl a Will Smith. Den var bra men lite sorglig. Jag kan verkligen rekommendera den så jag ska inte berätta för mycket. Den handlar om en kille som får möjligheten att förändra livet för 7 personer. Hur och varför får ni reda på om ni ser filmen. NU PÅ DVD!

  

Sen gör det ju inget att Will Smith är "easy on the eye" så att säga...

/M


Av Maria - 6 januari 2010 22:33

Här kommer rätt svar till de frågor jag ställde tidigare:

Q:Varför man filtrerar hembränd sprit genom aktivt kol?

A: För att få bort finkelsmaken


Q:Hur många fotbollspelare som deltog i VM i Mexico?

A: 704 (alternativfråga med tre förslag, 604, 704 eller 804)


Q: Vilket djur Sean Connery är paniskt rädd för?

A: Spindlar


Q: Om hundar kan bli berusade av att äta bulldeg?

A: Ja!


Q: Om man kan spinna en tråd av hår från en korthårig tax?

A: Nej!


Q: Vilket klistrigt sött medel man balsamerade Alexander den store i?

A: Honung


Q: Hur många meter från mål straffpunkten ligger i fotboll?

A: 11 meter


Q: Vilken färg Isabella Rosselini har på ögonen - när hon är sig själv?

A: Blå (hon har tydligen fångats på bild där det ser ut som hon har bruna ögon)


Så nu har ni nog lärt er något nytt.


See U soon!


/Maria

Av Maria - 3 januari 2010 22:21

Idag har jag uppnått den aktningsvärda åldern 35. Jag har blivit uppvaktad med sång och paket, och igår hade jag vänner över på pizza. Det är roligt att fylla år och det är ännu roligare med kalas. Vore kul att fylla år oftare så man fick ha kalas flera gånger per år. Som katten "Findus" som firar födelsedag tre gånger per år bara för att det är så gott med pannkankstårta. Detta lärde jag mig när vi spelade TP häromdagen. Jag älskar att spela spel. Inte alla spel, men frågesporter och Alfapet är mina favoriter. Jag är inte mycket för Monopol t ex. Jag vet inte varför jag är så fascinerad av spel, men varje gång jag spelar så lär jag mig något nytt, oviktigt som ändå är kul att veta. Man vet aldrig när man kan använda sig av sina kunskaper. Tänk om vi går på fest med bordsplacering och jag hamnar brevid en riktig tråkmåns, då kan det vara bra att veta några såna där konstiga saker som man kan använda för att bryta isen. Har man tur så träffar man rätt någon gång i alla fall. Nu är vi inte på middag med bordsplacering så ofta, men OM det händer så är jag förberedd alltså.


Andra saker jag lärt mig genom att spela TP (eller liknande spel):

- Varför man filtrerar hembränd sprit genom aktivt kol.

- Hur många fotbollspelare som deltog i VM i Mexico.

- Vilket djur Sean Connery är paniskt rädd för.

- Om hundar kan bli berusade av att äta bulldeg.

- Om man kan spinna en tråd av hår från en korthårig tax

- Vilket klistrigt sött medel man balsamerade Alexander den store i

- Hur många meter från mål straffpunkten ligger i fotboll

- Vilken färg Isabella Rosselini har på ögonen - när hon är sig själv

och många många mer saker. Några av dessa kunde jag faktiskt redan också, men det var inte jag som fick dom.


Vill du veta svaren på frågorna? Gissa först om du kan svaret. Jag kommer avslöja det om några dagar här i bloggen.


Tills dess så får ni ha det så bra.


Simma lugnt!

/M

Av Maria - 2 januari 2010 14:28

Så firade vi nyår ganska lugnt och stilla hemma hos mamma. Min äldre bror var med med flickvän och två barn.

Vi åt:

Förrätt: Toast skagen

Varmrätt: Helstekt Oxfilé, potatismos gratinerat med västerbottenost, rödvinssås, sallad

Efterrätt: Chokladmousse med hallon

 

Maten smakade gott och sen sprang tiden iväg. 2 minuter över 12 kom brorsan på att det var nytt år så då skålade vi med ett mousserande vin (som ingen tyckte var speciellt gott så vi drack inte upp det).


Både igår och idag har varit fullt med friluftsaktiviteter. Vi har åkt spark, kälke och skidor. Det var lite kallt ute idag, men jämfört med de -24 det var häromdagen var det riktit milt ute idag i -11.


Så nu får vi se vad det nya året har att erbjuda. Hittills har det ju varit riktigt bra, så det är bara att hoppas det fortsätter på samma sätt.


God fortsättning på det nya året!


/Maria





Ovido - Quiz & Flashcards