Ett tidsfördriv att dö för

Alla inlägg under mars 2010

Av Maria - 28 mars 2010 23:00

Jag behöver låna några timmar så jag kommer ikapp. Någon?



Av Maria - 22 mars 2010 21:54

Så har jag lyckats med konststycket att se två kent konserter på mindre än en månad igen. (Hände senast sommaren 2008).

Vi var ju i annexet den 27 februari och såg dom. En jättebra konsert, men faktiskt var den i Göteborg den 18 mars bättre. Troligen för att de spelade fler låtar som jag gillar och kan. Det gör verkligen skillnad när man kan sjunga med.


Det roligaste med denna konserten var att Jocke Berg var så himla glad. Man fick verkligen känslan av att han hade roligt på scenen och han skojade med publiken i mellansnacket. I göteborg var det en tjej som ropade att hon älskade Jocke. Han tittade på henne och svarade: "Nej, det tror jag inte. Du kanske bara tycker om mig väldigt mycket. Du känner ju inte mig liksom!". Fan, killen har ju humor!


Jag fick verkligen mersmak så nu måste jag nog lyssna lite extra på nya skivan igen.

Av Maria - 14 mars 2010 21:38

Vi är nog en typisk medelklassfamilj. Vi har pengar så vi klarar oss, men inget överflöd.

Vi har hjälp av en tjej som hämtar barnen på förskolan ca 1 gång i veckan-  Hon pluggar och jobbar extra med detta för att få lite extrapengar.

Vi kan få ihop vårt livspussel utan att barnen behöver vara 10-timmars dagar på dagis, tack vare att vi en dag i veckan kan jobba länge, så kan vi de andra dagarna jobba lite kortare.


I DN igår hade en kvinna som startade en s.k "barnvaktsförmedling" skrivit en detbattartikel till de rödgröna och ifrågasatte varför de vill avskaffa rut avdraget. När de samtidigt vill behålla rot avdraget. Alltså kommer man fortfarande få göra avdrag för att någon kommer hem och målar om hemma hos dig, men inte att någon hämtar dina barn eller städar ditt hem.

Detta genererar en massa jobb, som i sin tur genererar skattepengar till staten, pensionspoäng till de som arbetar, och för oss som köper tjänsten innebär det att, framför allt jag som kvinna, slipper ha dåligt samvete för att barnen är på förskolan så långa dagar. Hon menade att de som är rika bryr sig inte om avdraget, för de har råd ändå.

Man behåller avdraget i en mansdominerad bransch, men tar bort det i en kvinnodominerad. Det luktar genuspolitik lång väg.

Det är dags för de rödgröna att göra en pudel och erkänna att de tänkte fel.


Jag hittar inte ett enda argument som får mig att tycka att det skulle vara bra att ta bort avdraget. Någon som har något?



Ovido - Quiz & Flashcards